Logo SMK Pending


Logo Lama
Ini adalah logo yang digunakan pada awal penubuhan SMK Pending.Mula digunakan pada tahun 1976 dan bertukar kepada logo yang baru sekitar tahun 1980an. Gambar singa yang terdapat dalam logo itu membawa maksud keberanian. Obor api mewakili sikap keberanian dan semangat padu warga sekolah.Buku melambangkan kegigihan pelajar dalam pelajaran sementara kayu hoki pula membawa semangat kesukanan. Logo ini kemudiannya ditukar seperti yang ada sekarang.


Logo Baru
Logo baru ini memperlihatkan kelainan dari segi bentuk disamping penggunaan warna yang menarik. Daun Apong melambangkan sikap warga sekolah yang sentiasa mencari ilmu. Obor api mewakili sikap keberanian dan semangat padu pelajar-pelajar dan guru-guru untuk mencapai kecemerlangan dalam bidang kokurikulum dan kurikulum. Lambang buku ialah teras dalam pembinaan ilmu di sekolah ini. Kesepaduan warna-warna bendera negeri Sarawak dan negara Malaysia sesuai dengan fungsinya sebagai sebuah pusat pengajian yang akan melahirkan generasi berintelek,berkemanusiaan dan berketerampilan.


Cogan Kata (Motto)
‘Jangan Bertangguh’ dijadikan asas kepada proses pembelajaran dan pelajaran warga sekolah SMKP. Ia dipilih sebagai cogan kata berdasarkan kesesuaian agar setiap warga sekolah sentiasa berasa yakin dan berkemampuan untuk menyelesaikan tanggungjawab masing-masing tanpa ada penangguhan kerja yang boleh menjejaskan prestasi pelajar.

 
me know wordpress - 100+ wordpress tutorials for beginners